دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامهریزی محیطزیست دانشگاه تهران
چکیده
در اواخر قرن بیستم، علم ساختار درختی خود را از دست داد و به سمت ساختار شبکهای رفت. مسئله جهانیشدن و فنآوری اطلاعات سبب شد که علم، محلی- جهانی شود و علم بزرگ جایگزین علم کوچک شده و رشد آن حالت نمایی (توانی) به خود بگیرد و در نهایت علم، معطوف به مسئله شود و با یک تغییر اساسی و تدریجی در هستیشناسی، معرفتشناسی و روششناسی میان رشته گرایی ظهور کرد (فراستخواه 1390). علوم محیط زیست با ذات زمینه گرایی و مسئله محور بودن خود از رشتههای میانرشتهای است که بیش از پیش نیازمند مجهز بودن به ابزارهای درخور در حیطه پژوهش هست. در این مقاله سعی شدهاست با مرور منابع به روش کتابخانهای موضوع بینرشتهای بودن علوم محیط زیست مطرح و به رویکردهای پژوهش کمّی، کیفی و ترکیبی بهصورت مقایسهای هرچند خلاصه پرداخته شود.
کرمی, مهدی. (1400). رویکردهای کمّی، کیفی و آمیخته (ترکیبی) در علوم محیط زیست با تأکید بر میان رشته گرایی. نشریه دانشجویی زیست سپهر, 14(3), 23-29.
MLA
مهدی کرمی. "رویکردهای کمّی، کیفی و آمیخته (ترکیبی) در علوم محیط زیست با تأکید بر میان رشته گرایی". نشریه دانشجویی زیست سپهر, 14, 3, 1400, 23-29.
HARVARD
کرمی, مهدی. (1400). 'رویکردهای کمّی، کیفی و آمیخته (ترکیبی) در علوم محیط زیست با تأکید بر میان رشته گرایی', نشریه دانشجویی زیست سپهر, 14(3), pp. 23-29.
VANCOUVER
کرمی, مهدی. رویکردهای کمّی، کیفی و آمیخته (ترکیبی) در علوم محیط زیست با تأکید بر میان رشته گرایی. نشریه دانشجویی زیست سپهر, 1400; 14(3): 23-29.