نقوش طبیعت‌گرایانه جام زرین «افسانه زندگی بزکوهی»

نویسنده

پژوهش هنر دانشکده هنر دانشگاه الزهرا تهران ،ایران

چکیده

تپه باستانی مارلیک با نام اصلی چراغعلی تپه، در شمال­شرقی شهر رودبار به دلیل کاوش‌های باستان­شناختی در نیم قرن اخیر دارای اهمیت زیادی است. پژوهش‌های میدانی در این تپه باستانی، افزون بر به همراه داشتن دستاوردهای ارزشمند علمی و فرهنگی، باستان­شناسی ایران را وارد مرحله نوینی نمود و کشف مجسمه‌های سفالی و فلزی، ظروف فلزی سیمین و زرین، ابزارآلات رزم، وسایل تزئینی و زیور‌‌آلات، آثار سنگی، استخوانی و گچی، وسایل آرایشی و بهداشتی و مهرها که متعلق به اواخر هزاره دوم قبل از میلاد تا اوایل و اواسط هزاره اول قبل از میلاد بودند، گنجینه میراث فرهنگی کشور را  پربار کرد. نقوش اشیاء فلزی مارلیک با ویژگی­هایی هم‌چون واقع­گرایی، تقلید و الهام از طبیعت، اسطوره و نماد‌گرایی، مفاهیم عمیقی از افکار هنری و باور‌های سازندگان خود را از جهان هستی و محیط اطرافشان در بردارند؛ جام زرین «افسانه زندگی بز کوهی»، یکی از گنجینه­های تمدن مارلیک است که به دلیل ویژگی ساختاری و بصری و رویکرد طبیعت‌گرایانه سازنده‌اش، شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد. در این پژوهش، با مطالعات کتابخانه‌ای و  به روش توصیفی-تحلیلی، جایگاه نمادها و اسطوره‌ها و پیوند آن‌ها با ارکان طبیعی و چگونگی الهام از طبیعت در آفرینش نقوش این اثر، بررسی شده و وجوهی نو از جهان‌نگری ساکنان قدیم این تپه باستانی و دیدگاه آن­ها برپایه احترام به طبیعت آشکار گردیده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Naturalistic motifs of the Golden Cup “the Legend of the Mountain Goat’s Life”

نویسنده [English]

  • Fahimeh Eshghi
Art research Department,Faculty of Arts,Al-Zahra University,Tehran ,Iran.
چکیده [English]

The ancient hill of Marlik, with the original name Chiragali Tepe (hill), in the northeast of the city of Rudbar, is of great importance due to archaeological excavations in the last half century. Field research in this ancient hill, along with valuable scientific and cultural achievements, brought Iran's archeology into a new phase and discovered clay and metal sculptures, cement and gold metal containers, war tools, decorative items and ornaments. Stone, bone and plaster works, cosmetics and seals, which belonged to the end of the second millennium BC to the beginning and middle of the first millennium BC, enriched the cultural heritage of the country. The motifs of Marlik's metal objects, with features such as realism, imitation and inspiration from nature, mythology and symbolism, contain deep concepts of artistic mentalities and thoughts of their creators from the universe and their surroundings; The golden cup "Legend of the Antelope Life" is one of the treasures of Marlik civilization, which looks amazing due to its structural and visual characteristics and the naturalistic approach of its creator. In this research, with library studies and descriptive-analytical method, the place of symbols and myths and their connections with natural elements and how they were inspired by nature, in the creation of the motifs of this work, were investigated and new aspects of the worldview of the ancient inhabitants of this ancient hill and environmentally-based views and views based on respect for nature have been revealed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Marlik
  • Naturalistic motifs
  • Plant and Animal motifs